facebook pixel

Tracta el mòbil com si fos un ordinador, amb la mateixa cura.

L’ús del mòbil ha crescut exponencialment durant el temps de confinament. Més des de casa on els usuaris es connecten a la xarxa de la seva pròpia WiFi. També pel fet que durant l’estat d’alarma i preveient un major trànsit, vam activar un suplement de GB gratuïts entre els nostres usuaris.

Però la majoria d’usuaris desconeixen que els virus també poden atacar als dispositius mòbils ben bé igual que els ordinadors i per tant no en tenen cura de la mateixa manera. En el pitjor dels casos, un mòbil es pot infectar per virus o codi maliciós (malware) que pot prendre possessió del teu mòbil i actuar en nom teu sense que en tinguis consciència (el que es coneix per suplantació de la personalitat o phishing).

Recomanacions bàsiques per a l’ús segur del teu mòbil

  1. Ves amb cura a l’hora de baixar-te jocs i aplicacions del Google Play. Si ho fas, comprova la procedència, valora les opinions dels usuaris que ja se l’han descarregat i el temps que fa que existeix. En els cas dels iPhone, el mercat d’aplicacions és condiderat més segur, però cal no baixar la guàrdia.
  2. Fixa’t bé quins permisos et demana l’aplicació que et vols descarregar. En instal·lar aplicacions, se’ns informa que l’aplicació pot accedir al micròfon, trucades, i correu electrònic. Desconfia: a un joc, per què li cal accedir a les nostres trucades?
  3. Periòdicament, un cop al mes per anar bé, revisa les aplicacions que tens instal·lades i les que no facis servir, esborra-les. Assegura’t que tens el sistema operatiu actualitzat a la darrera versió així com també les aplicacions.
  4. Instal·la’t un antivirus al mòbil. No és cap broma. Tal com ho fas a l’ordinador, també al teu Android. Actualment pots trobar en el mercat una gran varietat d’empreses que n’ofereixen, gratuïts i de pagament.
  5. Consulta amb l’operador si veus un ús exagerat de dades o que no es correspon amb la realitat. Informa ràpidament si et sembla que has rebut un atac d’un virus.
  6. Instal·la un control parental al mòbil dels teus fills/es. Així evitaràs que es puguin baixar aplicacions poc valorades.
  7. Desconfia dels SMS que rebis d’emissors que desconeixes. Més si et demanen dades personals o bancàries.

Per altra banda, quan et connectis a una WiFi oberta o bé donis accés a la teva WiFi a altres usuaris, també et recomanem que siguis prudent amb la teva navegació. En aquest cas, recomanem que llegeixis aquest consell de la web: Què has de saber abans de compartir WiFi

Un exemple de phishing, estafa des del mòbil

El phishing o la suplantació de la personalitat es dona des de pàgines o aplicacions que semblen les oficials però que en realitat són calcs de les originals. Els usuaris hi confien i proporcionen les dades perquè els estafadors puguin apropiar-se de les dades bancàries, per exemple.

Estafa suplantant Correos per obtenir dades bancàries

Exemple d'estafa per sms

Tot comença en un missatge de text (SMS) o correu electròcnic que es fa passar per l’empresa Correos, on reclama a les persones usuàries el pagament d’1€ o 1,17€ en concepte de despeses de duana, a fi de rebre un paquet. A continuació, sol·liciten les dades personals i les dades de la targeta bancària per fer el pagament a través d’un enllaç electrònic que està adjunt al final del text del missatge.

En cas de fer clic en els enllaços adrecen a pàgines falses:
https://correos.es.packageupdate.club/
https://es.impressiveprize.com/

Si es fa el pagament els estafadors retiren del compte bancari imports superiors, entre 45 i 60 euros, quantitat que no genera una alerta immediata dels estafats.

Fins ara, moltes d’aquestes estafes eren fàcils de reconèixer per les faltes d’ortografia, un disseny pobre i l’ús d’un llenguatge estrany; en aquest cas és més difícil d’identificar l’estafa ja que el calc és gairebé perfecte.

[Exemple original de la pàgina dels Mossos d’Esquadra]